صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مزوتراپی / درمان استریا و ترک های پوستی با مزوتراپی

درمان استریا و ترک های پوستی با مزوتراپی

ترک‌ های پوستی که به نام استریا نیز شناخته می‌شوند، زمانی رخ می‌دهند که پوست به سرعت کشیده یا منقبض شده و باعث شکستن یا پاره شدن رشته‌های کلاژن و الاستین می‌شود. در نتیجه، این علائم به صورت رگه های خطی و قابل مشاهده روی سطح پوست ظاهر می شوند. ترک پوستی یا استریا به دلیل عوامل مختلفی در نواحی مختلف بدن ایجاد شده و باعث ایجاد ظاهری ناپسند بر روی پوست می شود. با این که این ترک های پوستی هیچگونه دردی ندارد؛ اما ظاهر آنها برای افراد ناپسند بوده و به دنبال روش هایی برای درمان این ترک های پوستی می باشند. روش‌های مختلفی برای درمان ترک های پوستی وجود دارد که یکی از این روش ها مزوتراپی می باشد، مزوتراپی شامل استفاده از یک تکنیک تخصصی است که ترکیباتی از مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه به پوست تزریق می شود که برای تولید کلاژن، پروتئین ساختاری کلیدی که به پوست استحکام و خاصیت ارتجاعی می بخشد، ضروری هستند. مزوتراپی با تزریق مواد مغذی مورد نیاز به پوست، تأمین موضعی و متمرکز بلوک های ساختمانی مورد نیاز برای سنتز کلاژن را فراهم می کند. این رویکرد هدفمند، روند بهبودی را تسریع می‌کند و به ترمیم ترک‌ها و ضایعات پوستی مرتبط با ترک‌های پوستی کمک می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ایجاد ترک های پوستی چیست؟

ژنتیک : یکی از علت های به وجود آمدن ترک پوست (استریا) ژنتیک است. بیشتر افراد پوست نازک و ترک خورده را ارثی دارند. به همین علت آنها همیشه دچار ترک یا لکه های پوستی می شوند.
بارداری : یکی از اصلی ترین علت ترک های پوستی، بارداری است. چون در این دوره پوست شکم بیش از حد کشیده می شود ، معمولا زنان باردار بعد از ماه چهارم این ترک ها را روی پوست خود می بینند. مقدار ترک ها و کم یا زیاد بودن آنها در این زمان به استقامت پوست و تغییر وزن فرد بستگی دارد.
وزن های متغیر : کسانی که به طور منظم از رژیم های لاغری استفاده می کنند از این ضایعات پوستی رنج می برند؛ چون پوست با افزایش وزن کاملاً کشیده می شود و پس از کاهش وزن منقبض و شل می شود. پس راحت می توانید این فرورفتگی ها را روی پوست آنها ببینید.
رشد سریع : کسانی که بسیار سریع در دوران بلوغ رشد می کنند و وزن خود را به میزان قابل توجهی تغییر می دهند، ممکن است این ترک ها روی پوست خود ببینند؛ چون با رشد سریع بدن در دوران بلوغ ، پوست به طور ناگهانی و در مدت زمان بسیار کوتاهی کشیده می شود.

علائم ترک های پوستی یا استریا چیست؟

قبل از شروع پدیدار شدن ترک های پوستی، پوست، نمای نازک و صورتی پیدا میکند. همچنین ممکن است احساس خارش یا حساسیت ایجاد شود.ترک ها ابتدا به صورت چروک ایجاد میشوند، پیشرفت رگه ها میتواند قرمز، بنفش، قهوه ای قرمز یا قهوه ای تیره باشد که بستگی به رنگ پوست دارد. رگه ها در نهایت محو و صاف میشوند و رنگشان به نقره ای در طول زمان تغییر میکند. ترک های پوستی ممکن است به تدریج کم رنگ تر شوند؛ اما این موضوع اغلب میتواند چند سال زمان ببرد.

درمان استریا با مزوتراپی

انواع ترک های پوستی یا استریا

ترک های رنگی : دسته اول ترک‌های پوستی انواع استریاهای رنگی هستند. به ترک‌های رنگی پوست Striae Rubrae نیز گفته می‌شود. این ترک‌ها در مناطقی از بدن که میزان کشش کمتری دارند به وجود می‌آیند. تغییرات وزن و بارداری دلایل اصلی بروز ترک‌های رنگی‌اند. رنگ این ترک‌ها ابتدا به رنگ بنفش یا قرمز است و به‌تدریج رنگ آنها به سمت صورتی می‌رود تا به‌تدریج کم‌رنگ شده و محو شوند.
ترک پوستی قرمز : رایج‌ ترین ترک‌های پوستی، ترک‌های رنگی قرمز هستند که به دنبال کش‌آمدن سریع و بیش‌ازحد پوست ایجاد می‌شوند. اکثر استرچ مارک‌ها از نوع قرمزرنگ‌اند و معمولاً هم در بخش‌های شکم و پهلوها بیشتر دیده می‌شوند. رنگ ترک‌های پوستی قرمز به معنای تازه‌بودن ترک‌ها است و به‌تدریج که از زمان ظاهرشدن این ترک‌ها بگذرد، ترک‌ها صورتی‌رنگ می‌شوند.
ترک های عمقی : ترک‌ های عمقی همان‌طور که از نام آنها هم مشخص است ترک‌های عمیقی است که به دلیل پارگی و شکستگی الیاف‌های پوستی در قسمت‌های نازک پوست ایجاد می‌شوند. در مناطقی مانند شکم، زیر چشم، ران و سینه‌ها به دلیل کم‌شدن میزان الاستیسیته این استریاها ایجاد می‌شوند.

کدام نواحی بدن دچار ترک های پوستی میشود؟

اصلی ترین نواحی که از این مشکل رنج می برند موارد زیر می باشد:
شکم
بیشترین ترک های پوستی در شکم مربوط به ماه های بارداری است.
سینه ها
همچنین در این قسمت به خاطر تغییرات وزن و رشد سریع ترک های پوستی به وجود می آیند.
لگن
در این قسمت اکثر مواقع به دلیل رشد سریع، تغییرات وزن یا ژنتیک ترک های پوستی را می توان دید.
ران
همچنین ران هم به خاطر رشد سریع، دوران بارداری، موارد ژنتیکی و تغییرات وزن دچار این بیماری می شود.
پهلو ، باسن
این نواحی بدن هم امکان دارد تحت تأثیر دلایل مختلف، به ویژه تغییرات وزن، باعث به وجود آمدن ترک پوستی شود .

مزوتراپی ترک پوستی چیست؟

بهترین روش درمان استریا مزوتراپی می باشد؛ زیرا می تواند تمامی مواد مغذی جهت کلاژن سازی پوست را تأمین نماید. از آنجایی که ترک پوستی یا استریا به دلیل جدا شدن بافت های کلاژن پوست ایجاد می شود، با استفاده از مزوتراپی می توان مواد مورد نیاز جهت کلاژن سازی را به پوست رساند. در این روش با تزریق مستقیم مواد مورد نیاز پوست به لایه های زیرین آن، می توان به بهبود سریع تر ترک پوستی یا استریا کمک نمود. از طرفی با استفاده از این روش پوست تحریک شده و با سرعت بیشتری شروع به کلاژن سازی می نماید.

مزایای مزوتراپی استریا

استفاده خیلی کم از داروهای شیمیایی: مزوتراپی در درجه اول بر تزریق محلول های غنی از مواد مغذی به پوست تکیه می کند و وابستگی به داروهای شیمیایی را کاهش می دهد. این موضوع به طور قابل توجهی احتمال تجربه عوارض جانبی که معمولاً با داروهای دارویی مرتبط است را کاهش می دهد.
رویکرد غیر جراحی: تزریق مزوتراپی یک جایگزین غیر تهاجمی برای روش های جراحی می باشند، نیاز به برش، بیهوشی و دوره های نقاهت طولانی را از بین می برد و آن را گزینه ای راحت و جذاب برای بسیاری از افراد تبدیل می کند.
نتایج سریع: مزوتراپی در مقایسه با سایر روش‌های درمان ترک‌های پوستی، اغلب نتایج قابل‌توجهی در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه به همراه دارد. تزریق مستقیم مواد مغذی به لایه‌های قلیایی پوست به تسریع روند بهبود و ترمیم کمک می‌ کند و منجر به بهبود سریع‌ تر در ظاهر ترک‌ ها می‌شود.
تغذیه هدفمند: از طریق مزوتراپی، مواد مغذی لازم مستقیماً به لایه‌هایی از پوست می‌رسند که بیشترین نیاز را به آنها دارند. این رویکرد هدفمند، تغذیه موثر نواحی آسیب دیده، تسهیل تولید کلاژن و ترویج بازسازی پوست را تضمین می کند. مزوتراپی با پرداختن مستقیم به علل زمینه‌ای علائم کشش، شانس دستیابی به بهبود قابل توجه در ظاهر آنها را افزایش می‌دهد.

مراحل انجام مزوتراپی

مراحل انجام مزوتراپی به طور معمول به شرح زیر است:

کاندیدای مناسب ترک های پوستی

این روش ایمنی بالایی دارد و به طور معمول تمامی افراد سالم میتوانند از آن استفاده کند؛ اما همانند سایر روش ها استفاده از آن با شرایط مختلفی همراه است و قطعاً همه افراد نمیتوانند از مزیت های آن بهره مند شوند. از این رو لازم است قبل از استفاده با متخصص مزوتراپی یا یک پزشک متخصص مشورت کنند.

میزان اثر گذاری مزوتراپی استریا

در مزوتراپی از موادی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، فاکتورهای رشد، دارو ها و عصاره های گیاهی استفاده می‌شود که با تزریق این مواد به لایه های پوست، مواد مورد نیاز برای ترمیم سلول های آسیب دیده در اختیار آنها قرار می‌گیرد و تأثیر بسزایی در کلاژن سازی پوست و رفع ترک های آن دارد.

تعداد جلسات مزوتراپی ترک های پوستی

تعداد جلسات مورد نیاز می تواند بسته به عواملی مانند شدت علائم کشش، پاسخ فردی به درمان و توصیه پزشک متفاوت باشد. به طور معمول، ممکن است یک سری جلسات با فاصله چند هفته از هم برای مشاهده پیشرفت های قابل توجه لازم باشد.

عوارض مزوتراپی ترک های پوستی

با این وجود انجام این روش مانند سایر روش های درمانی ترک پوستی یا استریا ممکن است معایب و عوارضی را به همراه داشته باشد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هزینه مزوتراپی استریا

از آنجایی که در مزوتراپی استریا (ترک پوستی) از مواد مغذی بسیاری مانند ویتامین ها، الاستین، کلاژن، مواد معدنی و … استفاده می شود، هزینه آن نیز برای افراد مختلف یکسان نیست. از طرفی میزان ترک های پوستی نیز در تعیین هزینه مزوتراپی بسیار مؤثر است. از دیگر عوامل مؤثر در تعیین هزینه مزوتراپی نیز می توان به کلینیک زیبایی، میزان تخصص و تجربه پزشک اشاره نمود.

روش های پیشگیری از ترک های پوستی

متخصصین عقیده دارند که ژنتیک نقش مهمی را در به وجود آمدن ترک پوستی ایفا می‌کند.یکی از بهترین روش‌های موجود به منظور پیشگیری از به وجود آمدن ترک پوستی، حفظ تناسب اندام و جلوگیری از نوسانات وزن می‌باشد. نوشیدن آب به مقدار کافی نقش مهمی را در پیشگیری از آسیب دیدگی پوست ایفا می‌کند. سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از غذاهای سرشار از روی از قبیل ماهی و انواع مغزها استفاده کنید و از مصرف غذاهای حاوی ویتامین آ، دی و سی مانند مرکبات، شیر و سیب زمینی شیرین غافل نشوید.


آدرس : اصفهان، سه راه سیمین، جنب پمپ بنزین، مجتمع پاسارگاد، طبقه 1، واحد 7
تلفن : 37755446

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر پونه دورودی