صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تزریق بوتاکس / تزریق بوتاکس روشی مطمئن برای کاهش تعریق

تزریق بوتاکس روشی مطمئن برای کاهش تعریق

عرق کردن یکی از واکنش‌ های طبیعی بدن است و به ‌صورت نرمال، تمامی انسان‌ ها در طول روز و فعالیت‌های خود، عرق می‌کنند. عوامل بسیار زیادی باعث عرق کردن افراد می‌شود. وجود غدد زیاد عرق، رژیم‌ های غذایی مختلف، رطوبت محیط، استرس، ورزش، تغییرات هورمونی، اضافه وزن، داروهای مختلف و بسیاری عوامل دیگر باعث تعریق خواهند شد. عرق کردن نوعی واکنش دفاعی بدن در برابر عوامل مختلف بیرونی یا درونی است؛ اما این تعریق زمانی که بیش از حد باشد، از حالت نرمال خارج می‌ شود و می‌توان به آن به چشم نوعی بیماری نگاه کرده و به ‌دنبال دلایل و درمان آن بود. تعریق شدید یا هایپرهیدروزیس (Hyperhidrosis)، یک عارضه نسبتاً رایج است که تبدیل به یک معضل برای بسیاری از مردم در سراسر دنیا شده است. . سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، تزریق بوتاکس را برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل تأیید کرده است. تزریق بوتاکس از آزاد شدن انتقال دهنده‌ی عصبی استیل کولین جلوگیری می‌کند. این عصب به غدد عرق متصل می‌شود تا سیگنال آزاد شدن عرق را بدهد. هنگامی که تزریق بوتاکس را مستقیماً در ناحیه‌ای از بدن که تعریق بالایی دارد تزریق می‌ شود، اعصاب بیش فعال را فلج می‌ کند. وقتی اعصاب نتوانند به غدد عرق سیگنال دهند، فرد دیگر عرق نمی‌ کند. لازم به ذکر است که بوتاکس فقط از تعریق در ناحیه خاصی که در آن تزریق می‌ شود جلوگیری می‌ کند و تأثیر خاصی بر تعریق سایر نواحی بدن ندارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

مفهوم تعریق زیاد یا تعریق بیش از حد

تعریق زیاد (تعریق بیش از حد) که اصطلاح علمی آن هیپرهیدروز می باشد، وقتی است که عرق کردن بیشتر از حدی که برای تنظیم دمای بدن لازم باشد، وجود دارد. اغلب این میزان 4 یا 5 برابر نرمال است .

انواع تعریق بیش از حد

تعریق زیاد بدن به دو دسته کلی تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند:

این نوع تعریق زیاد بدون هیچ علت زمینه‌ای پزشکی خاصی رخ می‌دهد. معمولاً از دوران بلوغ شروع شده و بیشتر بر نواحی خاصی مانند زیربغل‌ها، کف دست‌ ها، پاها و گاهی صورت تأثیر می‌ گذارد. هایپرهیدروزیس اولیه اغلب به دلایل ژنتیکی و به‌ صورت مستقل از شرایط محیطی یا بدنی رخ می‌ دهد.

این نوع تعریق زیاد ناشی از یک شرایط پزشکی زمینه‌ای یا به‌عنوان عارضه جانبی داروها است. هایپرهیدروزیس ثانویه می‌تواند بر کل بدن تأثیر بگذارد و اغلب در بزرگسالی شروع می‌شود. شرایط پزشکی مرتبط با هایپرهیدروزیس ثانویه شامل دیابت، اختلالات تیروئید، یائسگی، بیماری‌های قلبی عروقی، اضافه‌ وزن و چاقی و برخی انواع سرطان است.

زمان ابتلا به تعریق زیاد

تعریق زیاد یا بیش از حد اولیه اغلب زمان نوجوانی یا زودتر است که زمینه ژنتیک برای آن وجود دارد و علتی برای آن پیدا نمی شود.
تعریق زیاد ثانویه در هر زمانی از زندگی ممکن است شروع شود و یک بیماری زمینه ای اغلب برای آن وجود دارد.

دلایل تعریق زیاد

تزریق بوتاکس تعریق

مزایای استفاده از بوتاکس برای تعریق زیاد

نحوه تزریق بوتاکس تعریق

پزشک ابتدا بعد از تمیز کردن ناحیه از بی حسی موضعی استفاده کرده و یک لایه نازک از کرم بی حسی روی پوست این قسمت می‌زند. سپس نواحی نزدیک غدد تعریق که باید تزریق روی آنها انجام شود را علامت گذاری می‌کند. بهتر است قبل از تزریق از مام یا دئودورانت استفاده نشود تا ریسک عفونت یا حساسیت به حداقل برسد. بعد از اینکه بی حسی اثر گذاشت، پزشک متخصص با سوزن‌های نازک و ظریفی میزان دوز مشخصی را به عمق پوست ناحیه زیر بغل تزریق می‌کند.

نکات مهم پیش از تصمیم به انجام بوتاکس تعریق

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس تعریق

افراد مناسب برای درمان تعریق زیاد با تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس برای چه کسانی مناسب نیست ؟

مدت ماندگاری بوتاکس تعریق

مدت زمان ماندگاری بوتاکس رفع تعریق بین بازه ی زمانی 4 ماه تا 12 ماه است. بعد از گذشت این بازه ی زمانی باید دوباره اقدام به تمدید بوتاکس کنید.

عوارض جانبی بوتاکس تعریق

هزینه بوتاکس تزریق

هزینه تزریق بوتاکس زیر بغل با توجه به نوع بوتاکس، تعداد جلسات مورد نیاز برای تزریق و مهارت متخصص تعیین می شود.

در کلینیک پوست و موی دکتر پونه دورودی ، کلیه خدماتی مانند تزریق بوتاکس ، تزریق ژل و چربی و تمام خدمات زیبایی و جوانسازی به روز در دنیا و همچنین عوامل دیگری مانند اصلاح مزاج ، اصلاح سبک زندگی و کلیه امور طب ایرانی قابل انجام است .


آدرس : اصفهان، سه راه سیمین، جنب پمپ بنزین، مجتمع پاسارگاد، طبقه 1، واحد 7
تلفن : 37755446

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر پونه دورودی
مراقبت های ضروری پس از پی آر پیمراقبت های ضروری پس از پی آر پی
تاریخ انتشار : 1403-01-27