صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان بیماریها با طب سنتی / پاکسازی و دفع سموم کبد با راهکارهای طب سنتی

پاکسازی و دفع سموم کبد با راهکارهای طب سنتی

کبد در بدن نقش بسیار حیاتی دارد و یکی از اندام ‌های اساسی بدن محسوب می ‌شود. از عملکردهای مثبت کبد می ‌توان به تولید صفرا برای تجزیه و هضم چربی‌ ها، تبدیل قند ذخیره‌شده به قند قابل‌ استفاده در بدن اشاره کرد. پاکسازی کبد، موجب بهبود و تقویت عملکرد کبد و همچنین تنظیم آنزیم‌ های کبدی می‌ شود. برای سم‌ زدایی کبد، روش های متعددی وجود دارد که یکی از بهترین آنها استفاده از طب سنتی است. طب سنتی معتقد است با اصلاح عادات غذایی و سبک زندگی و همچنین استفاده از خوردنی‌های دارویی غیرشیمیایی می‌توان بیماری‌های مختلف را بدون عوارض جانبی درمان کرد. پیشنهادات طب سنتی همواره شامل مصرف عرقیجات، دمنوش‌ها و گیاهان دارویی است. در ادامه به بررسی روش‌های ذکر شده برای پاکسازی کبد در طب سنتی می‌پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع بیماری‌ های کبد

سم زدایی و پاکسازی کبد چیست؟

پاکسازی کبد به فرآیندهایی اطلاق می‌شود که هدف آنها کاهش بار تجمع چربی و سموم در کبد است.

مزایای پاکسازی کبد با طب سنتی

پاکسازی و دفع سموم کبد

پاکسازی کبد با طب سنتی چگونه است؟

در فرآیند سم زدایی کبد با طب سنتی، روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش‌ها به طور کلی، شامل یکی از موارد زیر هستند:

هر یک از این روش‌ ها به طریق خاصی به کبد کمک می‌ کنند تا سموم را از بدن دفع کند و عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین این کار، در بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

مواد غذایی مناسب برای پاکسازی کبد

چای به ‌طور گسترده برای سلامتی بدن مفید است؛ اما شواهد نشان داده است که تأثیر بیشتری بر روی کبد دارد. چای سبز مملو از آنتی‌اکسیدان است و ترکیبی به نام کاتچین در چای سبز، در عملکرد کبد بسیار مؤثر می‌باشد. به یاد داشته باشید مصرف بیش ‌از اندازه چای سبز می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد.

این سبزیجات شامل کلم بروکلی، گل‌کلم، کلم بروکسل و کلم پیچ می‌باشد؛ اما فقط محدود به این سبزیجات نشده و سبزیجات دیگری نیز می‌توانند در این گروه قرار بگیرند. این سبزیجات منبع اصلی گلوتاتیون هستند که آنزیم‌های پاک‌کننده سموم کبد را تحریک می‌کنند. خوردن سبزیجات چلیپایی، تولید گلوکوزینولات را در سیستم شما افزایش داده و به دفع مواد سرطان‌زا و سموم دیگر کمک می‌کنند.

کورکومین ماده مؤثری در زردچوبه است که دارای خواص بیولوژیکی قدرتمندی می‌باشد. حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ترمیم‌کننده سلول‌های کبدی هستند، به آنزیم‌های دفع سموم کمک کرده، تولید صفرا را تقویت کرده و به سم‌زدایی کبد از فلزات نیز کمک می‌کنند.

میوه‌هایی که جزء مرکبات هستند علاوه بر تأمین ویتامین C بدن، کبد را تحریک کرده و به سنتز مواد سمی که می‌توانند توسط آب جذب شوند کمک می‌کنند. گریپ‌فروت به دلیل داشتن دو آنتی‌اکسیدان اصلی نارینگین و نارینژنین بسیار مفید است. مرکبات از طریق کاهش التهاب، از آسیب‌های احتمالی کبد جلوگیری کرده و از سلول‌های کبد محافظت می‌کنند.

چغندر یک فیبر سالم و حاوی ویتامین C است. هر دو این مواد، پاک‌کننده طبیعی سیستم گوارش هستند؛ اما جالب‌تر اینکه، چغندر با پاکسازی خون به افزایش اکسیژن کمک کرده و می‌تواند مواد زائد سمی را تجزیه و به آنها کمک کند تا سریع‌تر دفع شوند. همچنین چغندر، جریان صفرا را تحریک کرده و فعالیت آنزیمی را تقویت می‌کند.

سیر مملو از گوگرد است و می‌تواند آنزیم‌های کبدی را فعال کرده و به بدن شما کمک کند تا سموم را سریع‌تر دفع کنید. سیر همچنین مقدار زیادی سلنیوم در خود دارد، سلنیوم یک ریزمغذی ضروری است که تحقیقات نشان داده است، به افزایش سطح آنزیم آنتی‌اکسیدان طبیعی در کبد کمک می‌کند. مصرف مکمل با سلنیوم، به کبد در مقابل آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

گردو منبع خوبی از گلوتاتیون، اسیدهای چرب امگا 3 و اسید آمینه آرژنین است که به‌عنوان یک پاکساز طبیعی، به سم‌زدایی آمونیاک از کبد کمک می‌کند.

روغن‌های ارگانیک تحت‌ فشار سرد مانند روغن زیتون، روغن کنف و روغن بذر کتان، حمایت خوبی از کبد می‌کنند و می‌توانند یک وضعیت مایع را در بدن ایجاد کنند تا بدن سموم مضر را جذب کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون سطح چربی در کبد را بسیار کاهش می‌دهد.

بهترین گیاهان و داروهای گیاهی برای پاکسازی کبد

علاوه بر توصیه‌های غذایی، استفاده از گیاهان و داروهای گیاهی نیز مؤثر است که در این بین از داروهای ملین و مسهل هم استفاده می‌شود. برای پاکسازی کبد در طب سنتی می توانید از گیاهان، عرقیات گیاهی و یا دمنوش های گیاهی استفاده کنید.

بادرنجبویه یک گیاه دارویی با خواص متعدد است و می‌تواند سلول‌های کبدی آسیب‌دیده از تجمع چربی را درمان کند.

کبد وظیفه‌ی سم‌ زدایی از بدن را به عهده دارد و در این فرایند ممکن است سلول‌های آن دچار آسیب شود. گل داوودی با خواص آنتی اکسیدانی التهاب را در سلول‌های کبد کم می‌کند و از آنها در مقابل آسیب محافظت می‌کند. این گیاه حتی می‌تواند سلول‌های کبدی آسیب دیده را بازسازی کند.

گیاه مریم گلی با خاصیت ادرار آوردن بودن شناخته می‌شود. ادرار آور بودن باعث می‌شود سموم و مواد زائد بدن از طریق ادرار دفع و بدن پاکسازی شود. مریم گلی علاوه بر کبد، غدد لنفاوی و کلیه‌ها را هم پاکسازی و محافظت می‌کند. همچنین دمنوش دم گلی با افزایش تعریق نیز، بدن را سم زدایی می‌ کند.

قاصدک گیاهی با گل‌های سفید رنگ است که می‌تواند با افزایش تولید صفرا کبد را از سموم پاک کند و سلامت را به سلول‌های کبدی بازگرداند. همچنین برای سلامت کیسه‌ی صفرا و تحریک فعالیت آن هم موثر است.

چای سبز گیاهی با برگ‌های تیره رنگ است که با خواص آنتی‌اکسیدانی شناخته می‌شود. آنتی اکسیدان اندام‌ها را در مقابل عوامل خارجی محافظت می‌کند و باعث حفظ سلامت عمومی بدن می‌شود. کاتچین موجود در چای سبز در حفظ سلامت سلول‌های کبدی نقش موثری دارد.

یک روش درمان کبد چرب با طب سنتی استفاده از عرقیات گیاهی است. عرقیات طی فرایند آماده سازی خواص گیاه را از دست نمی‌هد و می‌تواند درمان مؤثری باشد.

گیاه خار مریم با داشتن سیلیمارین یک گیاه دارویی مؤثر بر درمان سیروز کبدی است و می‌تواند سلول‌های آسیب دیده را درمان کند.

گیاه رازیانه حاوی ویتامین‌های A, B, C,D و استروژن است. همچنین خاصیت ادرارآوری بالایی دارد که باعث می‌شود اثرات درمانی آن سم‌زدایی از کبد و دستگاه گوارش باشد. برای استفاده روزانه دو فنجان صبح و عصر از این عرق گیاهی استفاده کنید.

یکی از معروف‌ترین درمان گیاهی کبد چرب شدید استفاده از کاسنی است. کاسنی طبع سرد و معتدلی دارد و کبد و خون را از سموم و مواد زائد پاکسازی می‌کند. همچنین این گیاه حاوی مقادیر بالا از ویتامین‌های مؤثر در درمان کبد چرب یعنی ویتامین A, C,K است.

درمان گیاهی کبد چرب با گیاه شاهتره یک روش تأیید شده در طب سنتی است. این گیاه طبع خنک دارد و حرارت بدن را کم می‌کند. آنتی اکسیدان موجود در آن هم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

طول دوره پاکسازی کبد در طب سنتی

مدت زمان پاکسازی کبد، بستگی به شرایط کبد فرد دارد. ممکن است طول درمان در شخصی یک دوره 30 الی 60 روزه باشد و یا اینکه ممکن است فردی در یک دوره زمانی 15الی 20روزه درمان شود.

آیا پاکسازی کبد با طب سنتی بی خطر است؟

طب سنتی یک طب تکمیلی بوده که اگر زیر نظر پزشک انجام شود، بی خطر است .

در کلینیک پوست و موی دکتر پونه دورودی ، کلیه خدماتی مانند تزریق بوتاکس ، تزریق ژل و چربی و تمام خدمات زیبایی و جوانسازی به روز در دنیا و همچنین عوامل دیگری مانند اصلاح مزاج ، اصلاح سبک زندگی و کلیه امور طب ایرانی قابل انجام است .


آدرس : اصفهان، سه راه سیمین، جنب پمپ بنزین، مجتمع پاسارگاد، طبقه 1، واحد 7
تلفن : 37755446

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر پونه دورودی