صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لک و کک و مک / روش تشخیص و درمان انواع لک پوستی در طب ایرانی

روش تشخیص و درمان انواع لک پوستی در طب ایرانی

لک صورت یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای پوست ایجاد شود و به دلایل مختلفی ایجاد شوند. از منظر طب ایرانی، لکه‌ها و تیرگی‌های پوست در اغلب موارد ناشی از تجمع مواد زائد سرد و خشک یا به عبارتی همان رسوب سودا در زیر پوست به علت تغذیه و سبک زندگی غلط یا اختلال در اندام‌های داخلی بدن از جمله دستگاه گوارش و کبد یا ضعف پوست است. طب ایرانی یک مکتب کل نگر است، به این معنی که برای شناخت صحیح بیماری و ارائه درمان مناسب، سلامتی تمامی بخش‌های بدن، ژنتیک، شرایط زندگی، ویژیگی‌های روحی، شرایط سنی، جغرافیایی و... را برای یافتن عامل برهم زننده تعادل و توازن جسمی در فرد بیمار در کنار یکدیگر می‌سنجد. برای درمان بیماری در مرحله اول سبک زندگی و به ویژه تغذیه فرد تصحیح شده و پس از اصلاح سبک زندگی، درمان دارویی از سایر اصول درمانی در طب ایرانی هستند.

عوامل ایجاد لک پوستی

از منظر طب ایرانی علل مختلفی در بروز کک و مک و لک پوستی دخیل هستند که در دراز مدت موجب تیرگی پوست می‌شوند از جمله:

درمان لک پوستی اصفهان

انواع لک پوستی

انواع مختلفی از لکه های پوستی وجود دارد که متداول ترین آنها ملاسما، لکه های خورشیدی و لکه های ناشی از التهاب پوست است.

ملاسما

اعتقاد بر این است که ملاسما بر اثر تغییرات هورمونی ایجاد شده و اغلب در دوران بارداری پدیدار می شود. لکه های پوستی ممکن است در هر ناحیه از بدن دیده شوند؛ اما بیشتر برروی شکم و صورت ظاهر می شوند.

لکه های خورشیدی

این لکه ها ناشی از آسیب پوست توسط اشعه ماوراء بنفش خورشید هستند که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور خورشید، بر روی پوست ایجاد می شوند. این لکه ها معمولاً در مناطقی که در معرض نور خورشید قرار دارند ایجاد می شوند، مانند پوست صورت، پوست دست و پا، شانه و بازو ها.

لکه های پوستی ناشی از جوش و آکنه

این نوع لکه ها معمولاً بعد از التهابات پوستی مانند جوش، آکنه و یا اگزما بر روی پوست ایجاد می شوند.

همچنین بخوانید : کاربرد ، ماندگاری ، هزینه و عوارض مزوتراپی پوست صورت

تشخیص لک پوستی

پزشکان با معاینه‌ی چشمی می‌توانند لکه ها را شناسایی کنند. آنها ممکن است از درماتوسکوپ نیز استفاده کنند. این وسیله، نوعی ابزار بزرگ‌نمایی دستی بوده که برای معاینه‌ی پوست از آن استفاده می‌کنند.

درمان لک در طب ایرانی

از منظر طب سنتی، لکه‌ها و تیرگی‌های پوست در اغلب موارد ناشی از تجمع مواد زائد سرد و خشک یا به عبارتی همان رسوب سودا در زیر پوست به علت تغذیه و سبک زندگی غلط یا اختلال در اندام‌های داخلی بدن از جمله دستگاه گوارش و کبد یا ضعف پوست است. همچین به عقیده ی متخصصان طب ایرانی، افراد سودا مزاج، لک های صورت بیشتری دارند. در واقع سوداوی مزاج‎ ها بیشتر در معرض این مشکل هستند؛ به همین دلیل باید از خوردن بادمجان، عدس، گوشت گوساله، ترشیجات، سرکه، غذاهای کنسروی و غذاهای مانده پرهیز کنند.

برای خواندن مقالات ماندگاری و نقاط تزریق ژل و جامع ترین اطلاعات درباره تزریق بوتاکس کلیک کنید.

آدرس : اصفهان، سه راه سیمین، جنب پمپ بنزین، مجتمع پاسارگاد، طبقه 1، واحد 7
تلفن : 37755446

نظرات کاربران درباره این مطلب :رزیتا ماهور [ 1402-06-14 ]
من روی دست و گونه هام خیلی لک دارم نمیدونم علتش چیه مسخوام که درمان شه چکار بایدبکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :