صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ابرو / علت و درمان ریزش مو در طب سنتی ایرانی

علت و درمان ریزش مو در طب سنتی ایرانی

یکی از جلوه‌های تأثیرگذار در زیبایی یک فرد، مو‌ است. مو‌ها جزء حساس‌ترین اعضای بدن هستند و رفتار بد با آنها و رعایت نکردن یکسری نکات باعث ریزش آنها می‌شود؛ بنابراین ریزش مو تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد چه در آقایان و چه بانوان شده است. ریزش مو مانند خیلی از مشکلات دیگر، با روش‌هایی قابل درمان است. طب سنتی نیز روش‌هایی برای جلوگیری و درمان ریزش مو دارد که می‌تواند تأثیر زیادی روی سلامت مو‌ها بگذارد. طب سنتی درمان ریزش مو را در دو دسته‌بندی کلی قرار می‌دهد؛ درمان موضعی و درمان خوراکی. درمان موضعی که رایج‌تر است، شامل گذاشتن مواد گیاهی و روغن‌های خاص روی پوست سر است. درمان خوراکی که به مزاج مرتبط است شامل رژیم‌های غذایی خاص است و مناسب کسانی است که علت ریزش موی آنها مشکل در مزاج آنها است.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ریزش مو

مصرف برخی از داروها، ریزش مو را تشدید می‎کنند، مانند:

بهترین دکتر درمان ریزش مو در اصفهان با طب سنتی

چه میزان از ریزش مو طبیعی است؟

در حالت کلی، تعداد ریزش طبیعی مو در روز بین 50 تا 100 تار مو است.

تشخیص علت ریزش مو در طب سنتی ایرانی

در طب سنتی ایرانی توجه ویژه‌ای به چربی کف پوست سر، شوره سر یا پوسته پوسته شدن پوست سر خارش و قرمزی پوست، تغییرات ساقه مو از جمله نازک یا ضخیم شدن مو می‌شود. به علاوه تمام موارد ذکر شده در تشخیص در طب رایج در نظر گرفته می‌شود. همچنین هضم معده ای و هضم کبدی به صورت خاص بررسی می‌شود. ماده مغذی اولیه مو باید به درستی در بدن تهیه شود و این نیاز به هضم خوب توسط معده و کبد دارد. ضمناً وضعیت روحی بیمار و ترشحات پشت حلق (نزله) از موارد مهم در تشخیص علت ریزش مو در طب ایرانی است.

مزایای استفاده از طب سنتی برای درمان ریزش مو

روش های جدیدی که برای درمان ریزش مو به وجود آمده اند به صورت کم تهاجمی هستند و یا با عوارضی همراه می باشند؛ اما روش هایی که در طب سنتی برای درمان ریزش مو به کار می روند از آنجایی که در آنها از مواد کاملاً طبیعی استفاده می شود، هیچ عارضه ای برای مو و بدن انسان به همراه ندارند و روشی کاملاً ایمن و بدون عوارض هستند که این مسئله باعث می شود تا بسیاری از افراد خصوصاً افراد قدیمی و مسن تر روش های سنتی را به روش های مدرن ترجیح دهند. در صورتی که از روش های سنتی برای درمان ریزش مو استفاده شود، هیچ درد و جراحت و خونریزی وجود نخواهد داشت و درمان به شکل کاملاً بدون درد و خونریزی انجام می شود؛ به عبارت دیگر در این روش ها هیچ تهاجمی وجود ندارد بلکه تنها با استفاده از ماسک های طبیعی می توان جلوی ریزش مو را گرفت. درمان ریزش مو در طب سنتی و اسلامی بسیار کم هزینه تر از روش های مدرن است و از این رو همه افراد می توانند به راحتی از این روش ها بهره مند شوند. علاوه بر آن این روش ها به راحتی در داخل خانه قابل انجام هستند و برای به کار بردن آنها نیاز به صرف وقت و هزینه برای مراجعه به کلینیک های زیبایی نیست.

درمان ریزش مو در طب سنتی

در طب مدرن تعداد داروهای موضعی که می‌توانند به رشد مو کمک کند یا جلوی ریزش آن را بگیرند، بسیار کم است؛ اما در طب سنتی درمان‌های نسبتاً مناسبی هم برای پیشگیری از ریزش مو و هم افزایش روند رویش مو وجود دارد. البته این درمان‌ها زمان‌بر هستند و این اتفاق فقط در طب سنتی ایرانی نمی‌افتد و در تمام ‌مکاتب علمی ‌پوست، ریزش مو با دشواری درمان می‌شود و باید این مسئله را درنظرگرفت.

در طب سنتی درمان‌ ریزش مو به 2 گروه تقسیم می‌شود:

درمان‌های موضعی و درمان‌های خوراکی. آنچه امروزه بیشتر به کار می‌رود، درمان‌های موضعی است.
از نظر طب سنتی، روند تولید مو به مسائل درونی بستگی دارد و لازم است فرد، مزاج معتدل و سالمی‌ داشته باشد تا رویش مویش سالم و درست انجام شود. در کسانی که به دلایل مختلف دچار اختلال مزاج هستند، ریزش مو دیده می‌شود. برای این گروه درمان‌های موضعی کافی نیست و لازم است با درمان‌های خوراکی، ابتدا مزاج اصلاح شود.

درمان‌های خوراکی در رفع ریزش مو

مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخود فرنگی نیز در تقویت مو مؤثر است
همچنین گفته می‌شود که یکی از علل ریزش مو علاوه بر کمبود ویتامین B، کمبود گوگرد در بدن است. این ماده معدنی در پیاز نرگس، پیاز عنصر و همچنین در انواع سبزی‌ها مثل تره، سیر و موسیر به وفور یافت می‌شود.
برای پیشگیری از ریزش مو اصطلاحاً از مواد قابض استفاده می‌شود و حنا، مورد و سدر در اصطلاح عام ریشه را سفت می‌کنند. هر 3 گیاه آثار ضدقارچ، ضدباکتری و ضدالتهابی هم دارند.
هلیله سیاه، گیاهی است معروف به اکسیر طول عمر که بومی کشور هند است و برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله ریزش مو استفاده می‌شود. این گیاه مانع از سفید شدن موها هم می‌شود.
اگر دلیل ریزش مو ریشه روانی و عصبی دارد مصرف گل‌گاوزبان، جوشانده به لیمو و شربت بادام توصیه می‌شود.

همچنین بخوانید : ماندگاری، اثرگذاری، مزایا، عوارض و هزینه درمان ریزش مو با مزوتراپی مو

راهکارهای جلوگیری از ریزش مو

از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس برای جلوگیری از ریزش مو «پیشگیری» مهم‌ترین و بهترین توصیه به حساب می‎آید. مانند هر عضو و قسمت دیگری از بدن، مو هم نیاز به مراقبت و مواد غذایی کافی دارد تا بتواند به خوبی رشد کند و سلامت آن تضمین شود. پیشگیری از ریزش مو با رعایت نکات زیر اتفاق می‌افتد:

معایب استفاده از طب سنتی برای درمان ریزش مو

استفاده از طب سنتی در کنار تمامی مزایایی که دارد، یک ایراد را نیز دارا می باشد که وجود یک عیب در کنار این حجم از مزایا بسیار ناچیز است و این موضوع نشان می دهد که استفاده از این روش ها بسیار مناسب است. تنها ایرادی که در طب سنتی وجود دارد این است که در این روش، مدت زمان مورد نیاز برای دریافت نتیجه بیشتر از مدت زمان لازم برای دریافت نتیجه در روش های مدرن است. البته لازم به ذکر است که بسیاری از روش های طب سنتی و اسلامی در کوتاه مدت نیز نتیجه بسیار مناسبی را ارائه می دهند و جلوی ریزش مو را می گیرند. علاوه بر آن در راهکارهای طب سنتی و اسلامی باید به صورت مداوم از روش انتخاب شده استفاده کرد که این مداومت در استفاده از روش مورد نظر در تکنیک های جدید وجود ندارد و تکنیک های جدید با یک الی دو مرتبه می توانند نتیجه بخش واقع شوند.

برای خواندن مقالات جدیدترین متدهای جوانسازی پوست صورت و درمان انواع لک پوستی در طب سنتی ایرانی کلیک کنید.


آدرس : اصفهان، سه راه سیمین، جنب پمپ بنزین، مجتمع پاسارگاد، طبقه 1، واحد 7
تلفن : 37755446

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :راضیه مرادی [ 1402-06-14 ]
خانم دکتر مادر من قرص های قلب مصرف میکنند و جلوی سرشون به شدت خالی شده علت این ریزش از این قرص هاست ؟ قرص هاشون کنکور و پلاویکسه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر پونه دورودی