صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / برداشتن خال با لیزر؛ مزایا، عوارض و مراقبت ها

برداشتن خال با لیزر؛ مزایا، عوارض و مراقبت ها

آنچه در این مطلب میخوانید

خال، رایج ترین ضایعه پوستی است که از سلول های ملانوسیت و به دلیل تجمع رنگدانه تشکیل شده است. خالها معمولاً به رنگ های قهوه ای روشن، قهوه ای تیره یا سیاه دیده می شوند و اغلب بی خطر هستند. بیشتر خال‌ ها بدون ضرر بوده و وجود آنها نگران‌ کننده نیست ؛ اما اگر وجود آنها آزار دهنده است یا اگر در هنگام ساییده شدن خال‌ ها به لباس ، پوست شما دچار تحریک و سوزش می‌ شود می‌ توانید آنها را بردارید. برداشتن خال با لیزر یک روش درمانی می‌ باشد که با استفاده از آن انواع لکه‌ های پوستی ، نقاط تیره و خال‌ ها از روی پوست به صورت کامل حذف می‌ شوند. در این روش با استفاده از یک دستگاه لیزر، طول موج‌های متغیری بر روی خال تابیده می‌شود. به وسیله این تابش رنگدانه‌ هایی که بر روی پوست قرار دارند تحت تأثیر قرار می گیرند و همین مورد باعث از بین رفتن آنها خواهد شد.

برداشتن خال با لیزر

در چه صورت باید خال رو برداریم؟

در اغلب موارد خال‌ ها بی‌ ضرر هستند و نیازی به درمان ندارند؛ اما اگر ظاهر خال‌ های خود را نمی‌ پسندید و راضی نیستید، می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص پوست برای برداشتن آنها اقدام کنید. به‌ طور کلی خال‌های بدن و صورت به 2 دلیل برداشته می‌شوند:

1- رفع خال‌ های غیرمعمول

خال معمولی ظاهر گرد، مسطح یا کمی برجسته با رنگ مشخصی دارد که در طول زمان هیچ تغییری پیدا نمی‌ کند؛ اما اگر متوجه ظاهر و رنگ غیرمعمول خال خود شدید با مراجعه به پزشک احتمالاً برداشتن آنها توصیه می‌شود. در این صورت آزمایشات لازم جهت بررسی نوع خوش‌ خیم یا بدخیم انجام خواهد شد.

2- رفع خال‌ های زیبایی

برخی افراد از تعداد خال‌ های طبیعی بدن خود راضی نیستند. در این مواقع پزشک متخصص پوست می‌تواند با راه‌کارهای مختلف آنها را بردارد. این روش نوعی عمل زیبایی محسوب می‌شود و دوره نقاهت کوتاهی دارد.

انواع روشهای برداشتن خال با لیزر

1- جراحی

در این روش که یک روش قدیمی محسوب می شود پس از بی حسی موضعی، ضایعه برداشته می شود. مشکل بزرگ این روش این است که برای برداشتن خال نیاز به برش عمیق وجود دارد که موجب ایجاد جای زخم می شود.

2- استفاده از امواج رایوفرکانسی یا RF

در این روش به کمک امواج با فرکانس بالا، خال و دیگر ضایعات محو می شوند. در این نوع عمل، گرمای کمتری نسبت به لیزر در پوست ایجاد می شود و یکی از روش های مدرن است که برای خالبرداری از آن استفاده می شود. در این روش می توان عمق آسیب پوستی را تعیین کرد و در صورتی که پزشک از ساختمان پوست اطلاع داشته باشد و بر تکنولوژی RF، تسلط داشته باشد، اسکار و جای زخم به جا نخواهد ماند.

3- استفاده از محلول اسیدی و تزریق موضعی

این روش، ضایعه و خال و زگیل را به مرور از بین می برد.

4- لیزر

این روش مانند روش سوزاندن خال است؛ اما با این تفاوت که از امواج لیزر برای تخریب خال استفاده می شود. از لیزر می توان برای برداشتن خال های اطراف چشم، پلک ها و ناحیه های حساس استفاده کرد

مزیت های برداشتن خال با لیزر

برداشتن خال با لیزر دارای مزیت‌ های متعددی است که در این بخش به بیان مهم‌ ترین آنها می‌ پردازیم:

نحوه برداشتن خال با لیزر

در این روش یک داروی بی حسی سطحی در ناحیه ، تزریق شده تا ناحیه بی‌ حس شود و سپس نور لیزر را مستقیماً به خال می‌ تابانند تا آن را گرم کرده و از بین ببرد. این روش بدون درد است و خطر ایجاد جای زخم در آن کم می‌ باشد.

مراقبت قبل از برداشتن خال با لیزر

مراقبت های پس از برداشتن خال با لیزر

زمان بهبودی پس از برداشتن خال با لیزر

هیچ زمان قطعی از ریکاوری لیزر درمانی وجود ندارد و برای افراد با ویژگی‌های مختلف، متغیر است؛ اما به طور میانگین، زمان بهبودی حدود دو هفته طول می‌ کشد. خال پس از بهبودی کامل باید مانند یک دایره صورتی و صاف به نظر برسد که طی چند هفته پس از عمل محو می‌شود.

معایب برداشتن خال با لیزر

برداشتن خال با لیزر درمانی معایبی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض برداشتن خال با لیزر

برخی عوارض احتمالی عبارتند از:

هزینه برداشتن خال با لیزر

به طور کلی هزینه این روش به نوع، اندازه و همچنین تعداد خال‌ هایی که بیمار تمایل به برداشتن آنها دارد متفاوت است. همچنین این هزینه به تعداد جلسات درمان و نیز نوع پزشک و شهر محل سکونت نیز بستگی خواهد داشت.

در کلینیک پوست و موی دکتر پونه دورودی ، کلیه خدماتی مانند تزریق بوتاکس ، تزریق ژل و چربی و تمام خدمات زیبایی و جوانسازی به روز در دنیا و همچنین عوامل دیگری مانند اصلاح مزاج ، اصلاح سبک زندگی و کلیه امور طب ایرانی قابل انجام است .


آدرس : اصفهان، سه راه سیمین، جنب پمپ بنزین، مجتمع پاسارگاد، طبقه 1، واحد 7
تلفن : 37755446

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر پونه دورودی