صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان بیماریها با طب سنتی / سبک زندگی تغذیه ورزش و ویژگی های افراد با مزاج بلغمی

سبک زندگی تغذیه ورزش و ویژگی های افراد با مزاج بلغمی

از دیدگاه طب سنتی، بدن انسان از عناصر اربعه (آب، خاک، هوا و آتش) ساخته شده است و با اخلاط اربعه (صفرا، دم، بلغم و سودا) کنترل می‌شود. وقتی غذا در بدن هضم و جذب می‌شود، اخلاط اربعه را تولید می‌کند که باعث رشد اندام‌ها و بازسازی اعضای آسیب دیده می‌شوند و امکان حرکت کردن را برای انسان فراهم می‌کنند. منظور از خلط، ماده مرطوب و روانی است که غذا ابتدا به آن تبدیل می‌شود. اخلاط اربعه از نظر گرمی، سردی، خشکی و رطوبت با هم متفاوت هستند. به طوری که صفرا گرم و خشک، دم گرم و تر، بلغم سرد و تر و سودا سرد و خشک است. ترکیب این اخلاط در بدن باعث به وجود آمدن مزاج‌های مختلف می‌شود.
اگر میزان و نسبت اخلاط اربعه در حالت تعادل باشد، فرد دارای مزاج معتدل است؛ اما اگر مقدار هر کدام از آنها در مقایسه با مزاج معتدل افزایش یابد، مزاج فرد تغییر می‌کند. برای مثال اگر میزان بلغم موجود در بدنتان نسبت به مقدار این خلط در بدن فردی که مزاج معتدل دارد بیشتر باشد، شما دارای مزاج بلغمی خواهید بود. خلط بلغم طبیعت سرد و تر دارد و تولید بیش از حد آن در بدن می‌تواند جسم و روان را تحت تأثیر قرار دهد و به بروز بیماری‌های زیادی منجر شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

مزاج بلغمی چیست؟

بلغم یکی از خلط های چهارگانه ( اخلاط اربعه) در طب اخلاطی است. به نظر پزشکان سنتی این خلط طبعی سرد و مرطوب دارد و استفاده زیاد خوراکي های سردي بخش سبب ازدیاد این خلط در بدن ميشود .

اصلاح مزاج بلغمی در اصفهان

افراد بلغمی چه خصوصیاتی دارند؟

هر مزاجی ویژگی‎های خاص خود را دارد. ویژگی افراد بلغمی مزاج نیز بدین شرح است:

علائم غلبه بلغم در بدن

بهترین غذاها برای افراد با مزاج بلغمی

گوشت (شتر، گوسفند، کبوتر، سار، گنجشک)، ادویه جات (هل، دارچین، زنجبیل، زیره، زعفران، زنیان، سیر، موسیر، خردل)، سبزیجات (کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، ترخون، مرزه)، کلم، مارچوبه، نخود، گردو هندی، قدومه شیرازی، کدو حلوایی، لیمو ترش، گندم.

غذاهای مضر برای بلغمی ها

لبنیات، سرکه، ترشی و لیته،شور، سیب زمینی، عدس، قارچ، گوشت گاو و گوساله، گوشت سفید (برای رماتیسمی ها بد بوده و درد را زیاد میکند)، چای، قهوه، نسکافه، میوه ترش و کال، نارنگی،کیوی، خیار پوست کنده، لیمو شیرین، سوپ جو با زنجبیل روغن نباتی، کره گیاهی، نوشابه، برنج، سوسیس و کالباس و فرآورده‌های این چنینی.

آیا بلغم خطرناک است؟

غلبه بلغم در هر یک اندام‌های بدن می‌تواند به علائم و عوارض خاصی منجر شود. در ادامه مطلب، شما را با مشکلات مرتبط با قسمت‌های مختلف بدن آشنا خواهیم کرد:
پوست: زیادی بلغم در پوست می‌تواند به بیماری برص (ویتیلیگو) منجر می‌شود که در مبتلایان به آن بخش‌هایی از پوست رنگ خود را از دست می‌دهند.
مو: در صورتی که افزایش سردی و رطوبت روی موها تأثیر بگذارد، فرد دچار ریزش مو یا موخوره می‌شود.
چشم: ریزش اشک، کاهش بینایی، آب مروارید و افتادگی پلک در اثر افزایش بلغم در چشم‌ها رخ می‌دهد.
گوش: کاهش شنوایی و ایجاد صدا در گوش از اثرات افزایش بلغم در گوش است. معمولاً صدایی که در اثر غلبه این خلط شنیده می‌شود، شبیه صدای پنکه است.
دهان و حلق: افزایش سردی و رطوبت در دهان و حلق با مشکلاتی مانند سنگینی زبان، لکنت زبان، ریزش آب دهان، تورم لوزه‌ها و خروپف مشخص می‌شود. اگر مادر در دوران شیردهی در مصرف غذاهایی که طبع سرد دارند زیاده‌روی کند، ممکن است فرزندش دیرتر از موعد شروع به صحبت کند.
دستگاه گوارش: اگر سردی و رطوبت دستگاه گوارش زیاد شود با مشکلات گوارشی مثل سوزش سر دل، ترش کردن، حالت تهوع، استفراغ و نفخ روبرو می‌شوید.
مفاصل: کسانی که بلغم در مفاصل آنها افزایش یافته است، در معرض ابتلا به آرتروز و روماتیسم قرار دارند.
سر: چنانچه بلغم در ناحیه سر و مغز افزایش یابد، فراموشی، آلزایمر، افسردگی، سردرد و سینوزیت را به دنبال دارد.
قلب: افزایش سردی و رطوبت در قلب ممکن است روی دریچه‌های قلب تأثیر منفی داشته باشد.
دستگاه ادراری: غلبه بلغم در کلیه‌ها و مجاری ادراری باعث سنگ کلیه، اختلال عملکرد مثانه و بی‌اختیاری ادرار می‌شود.
اندام‌های تولید مثل: غلبه بلغم و افزایش سردی در اندام‌های تولید مثلی زنان و مردان با بزرگ شدن پروستات، افزایش خونریزی قاعدگی، عفونت رحم و ناباروری مشخص می‌شود.

اصلاح مزاج بلغمی ها با طب سنتی

اصلاح مزاج در افراد با مزاج بلغمی یا در افرادی که دچار غلبه بلغم هستند بسیار مهم است، به‌ویژه در فصل زمستان و در افراد میانسال و مسن. با رعایت رژیم تغذیه ای و اصلاح سبک زندگی به راحتی می‌توانید از ابتلا به برخی بیماری‌ها جلوگیری کنید. ضمن اینکه ایجاد تعادل در مزاج به افزایش سوخت و ساز و جلوگیری از چاقی کمک می‌کند. افزایش سردی و رطوبت و در نتیجه رخوت و بی‌حالی، خواب زیاد و سستی نشانه غلبه بلغم است. برای اصلاح غلبه بلغم یا همان اصلاح مزاج بلغمی باید صبر و سعی بسیار داشته باشید. خودداری از مصرف مواد با طبع سرد و مرطوب (خصوصا شب‌ها) اولویت درمانی شما است؛ چراکه خود این مواد غذایی مولد بلغم هستند و نمی‌گذارند که تغییر مزاج بلغمی طبق انتظار و نیاز شما اتفاق بیفتد.

سبک زندگی مناسب بلغمی ها

ورزش های مناسب بلغمی ها

بهترین ورزش ها برای افراد چاق و بلغمی ها به شرح زیر می باشد:

برای درمان مزاج بلغم به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر غلبه بلغم دارید به متخصص طب سنتی مراجعه کنبد.

برای خواندن مقالات مزایای حجامت در طب سنتی ایرانی و فواید بادکش درمانی کلیک کنید.


آدرس : اصفهان، سه راه سیمین، جنب پمپ بنزین، مجتمع پاسارگاد، طبقه 1، واحد 7
تلفن : 37755446

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :دباغ [ 1402-07-15 ]
سلام من بلغم دارم واز خصوصیاتی که گفتید بیشترشودارم برای درمانش بایدازچه چیزی استفاده کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر پونه دورودی