صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان بیماریها با طب سنتی / مزایا و فواید انواع روش های ماساژ درمانی درطب سنتی

مزایا و فواید انواع روش های ماساژ درمانی درطب سنتی

طب سنتی در ایران قدمت زیادی دارد و یکی از تکنیک‌های درمانی که استفاده می‌کند، ماساژ درمانی است. ماساژ یک روش درمان غیرتهاجمی است که برای بسیاری از افراد ریسک بسیار پایین دارد. ماساژ یکی از روش‌های فیزیوتراپی است که در آن از مالش و فشار دادن اندام‌ها به وسیله دست، پا یا ابزارهای دیگر برای بهبود سلامت و درمان استفاده می‌کردند. علاوه بر مزایای ماساژ درمانی برای وضعیت فیزیکی بدن، نتایج بررسی‌های انجام شده بر روی برخی از انواع ماساژ نشان می‌دهدکه این روش‌ها می‌توانند تأثیر زیاد بر شرایط روحی فرد داشته باشند.
در واقع تأثیر روانی ماساژ درمانی از طریق ریلکس کردن عضلات و افزایش تولید ماده شیمیایی طبیعی اندورفین در بدن است که باعث ایجاد احساس خوب و خوشایند برای فرد می‌شود. نحوه انجام ماساژ توسط فرد درمانگر یا ماساژور از طریق دستان وی اعمال می شود؛ اما ممکن است که وی از ساعد، آرنج و پای خود نیز استفاده کند، البته این روال در انواع ماساژ متفاوت است.

آنچه در این مطلب میخوانید

هدف از ماساژ درمانی چیست؟

هدف اصلی در ماساژ درمانی، تنظیم حرارت بدن و کمک به دفع مواد زائد است. این نوع ماساژ درمانی بر اساس شدت، سرعت، مدت و نحوه انجام به پنج دسته صلب، نرم، معتدل، کثیر و خشن تقسیم می‌شود. به نظر می‌رسد که عمده تفاوت ماساژ ایرانی با دیگر سبک‌های ماساژ درمانی نه در نحوه اجرای آن بلکه در توجه ویژه به شرایط خاص هر فرد و دلیل اختلال پیش آمده است.

بهترین مرکز ماساژ درمانی اصفهان

فواید ماساژ درمانی

انواع ماساژ درمانی در طب سنتی

ماساژ صلب و لین: ماساژ سخت یا صلب بدن را قوی می کند و مناسب ورزشکارانی است که می خواهند بدنشان قوی شود و یا آماده ی مسابقات شوند و یا افرادی که بدن آنها سست شده است و نیاز دارند تا بدنشان قوی شود، و یا افرادی که دچار شکستگی شده اند و برای توانبخشی نیاز به ماساژ صلب دارند. به طور کلی این نوع ماساژ بیشتر برای افراد عضلانی تجویز می شود. ماساژ لین یا نرم بدن را شل و سست می کند و مناسب افرادی است که دچار اسپاسم هستند، افرادی که مزاج خشک دارند، لاغر هستند، خشکی مفصل دارند و به طور مداوم دچار اسپاسم می شوند. این ماساژ از نظر قدرت باید ملایم باشد. گاهی اوقات تحت عنوان ماساژ ریلکسی از آن نام برده می شود. ماساژ صلب، عضو را قوی می کند و ماساژ لین عضو را متخلخل و نرم می کند و انقباضات را از بین می برد.
ماساژ های طولانی یا کوتاه مدت: همانطور که ورزش های طولانی مدت باعث تحلیل رفتن و لاغری می شود ماساژ طولانی مدت نیز باعث لاغری می شود. افرادی که برای لاغری از ماساژ استفاده می کنند باید ماساژ های یک ساعته و مکرر دریافت کنند و برعکس، ماساژ های کوتاه مانند ماساژهای لین می تواند باعث سستی و نرمی و ریلکس شدن عضلات بدن شود.
ماساژ های سریع و یا کند: مالش های سریع مانند ورزش های سریع حرارت بدن را بالا میبرد. مثلاً برای از بین بردن سردی در پاهای بیمار از ماساژهای سریع ولی کوتاه مدت استفاده می کنیم تا آن موضع گرم شود. اگر ماساژ سریع در طولانی مدت استفاده شود با افزایش حرارت و از بین بردن رطوبت قدرت تحلیل برندگی آن افزایش پیدا میکند. ماساژ کند نیز آرام کننده و ریلکس کننده است.
ماساژ خشن با وسایل خشن: استفاده از پارچه ها یا سنگ هایی که سطح آن کمی زبر و خشن باشد و یا بافت زبری داشته باشد عضو را بیشتر تحریک می کند، عضو را تقویت می کند و باعث بهبود خونرسانی و حتی حجم آوری می شود؛ اما اگر این نوع ماساژ طولانی مدت باشد باز هم منجر به تحلیل برندگی اعضا می شود.
ماساژهایی که با وسایل نرم انجام میشود باعث بهبود گردش خون سطحی عضو می شود و بیشتر در مناطق حساس بدن مانند صورت استفاده می شود که باعث از بین رفتن لک ها و حجم آوری آن نیز می شود.
ماساژ با روغن های سرد و یا گرم: مواد مورد استفاده در ماساژ نیز به دو دسته ی سرد و گرم تقسیم می شوند. روغن های گرم مثل بابونه، سیاهدانه، خرزهره، بادام تلخ، کنجد، سیر، زنجبیل،ابوخلسا، و سقز معمولاً برای سرد مزاجان و یا گرم کردن موضعی که مستعد سردی است در گرم مزاجان استفاده می شود. روغن های سرد مانند روغن بنفشه، گشنیز، خیار، و نیلوفر،‌ معمولاً برای گرم مزاجان و برای زیبایی، حجم دهی، نرم کنندگی و رطوبت بخشی پوست های خشک استفاده می شود.

همچنین بخوانید : چه کسانی باید حجامت کنند ؟

نکات مهم قبل از ماساژ درمانی

نکات مهم بعد از ماساژ درمانی

1- بعد از ماساژ حتماً 1 تا 2 لیوان آب مصرف کنید. ماساژ باعث آزادسازی سموم و مواد دفعی بدن می شود، نوشیدن آب به خارج شدن این سموم از بدن کمک می‌کند.
2- بعد از ماساژ به دلیل افتادن سطح قند خون استفاده از یک میان وعده سبک که شامل پروتئین و کربوهیدرات سالم است توصیه می‌شود.
3- بعد از ماساژ برای دیدن نتیجه بهتر، توصیه می‌شود تا 10-12 ساعت از انجام ورزشهای سنگین خودداری کنید.
4- سعی کنید ماساژ را در یک روز تعطیل انجام دهید که بقیه روز را بتوانید به طورکامل استراحت کنید.
5- بعد از ماساژ امکان دارد کمی احساس درد و یا کوفتگی کنید این امری طبیعی است. می‌توانید از حرکات کششی سبک و یا یوگا برای کاهش درد عضلات، استفاده کنید.

ماساژ درمانی برای چه افرادی مناسب است؟

بر اساس دیدگاه طب سنتی ایران همه سنین و افراد با توجه به شرایط خاص می توانند از منافع ورزش و ماساژ بهره ببرند. متخصصین، ماساژهای درمانی را برای دردهای مزمن، فیبرومیالژیا، آسیب‌های ناشی از ورزش، اسپاسم‌های عضلانی و بسیاری از بیماری‌های دیگر، به کار می‌برند. بیمارانی که از سردرد، کشیدگی و رگ به رگ شدن گردن، درد آرتروز و دردهای عضلانی در طول بارداری رنج می‌برند، معمولاً به صورت بسیار مطلوب به ماساژ درمانی پاسخ می‌دهند.

چه کسانی نباید ماساژ درمانی انجام دهند؟

گاهی شرایط‌‌هایی مانند شوک آنافیلاکسی، صرع، سکته قلبی، آسم، آپاندیسیت، نارسایی ریوی و کلیوی، دیابت کنترل نشده، هموفیلی، مسمومیت، عفونت‌های خونی، مسمومیت بارداری، تصلب شرائین، تب بالا، التهاب مفاصل، لوپوس، مشکلات عروقی، کیست زانو، پوکی شدید استخوان، زخم‌های باز و سوختگی‌های تازه وجود دارد که نباید از ماساژ تراپی استفاده کنند.

خطرات ماساژ درمانی

به نظر می ‎رسد که خطر عوارض مضر در ماساژ درمانی کم است. با این حال، گزارش های نادری از عوارض جانبی جدی، مانند لخته شدن خون، آسیب عصبی یا شکستگی استخوان گزارش شده است.

قیمت ماساژ درمانی در اصفهان

قیمت خدمات ماساژ بر اساس کیفیت ماساژ ، مهارت ماساژ دهنده و استفاده از تجهیزات حرفه ای (مانند روغنهای اساسی ، تخت ماساژ و ...) تأیید می شود.

برای خواندن مقالات بادکش درمانی و سم زدایی بدن با طب سنتی کلیک کنید.


آدرس : اصفهان، سه راه سیمین، جنب پمپ بنزین، مجتمع پاسارگاد، طبقه 1، واحد 7
تلفن : 37755446

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کتابی [ 1402-07-15 ]
آيا استفاده از روغن كرچك و ماساژ دادن سربراي درمان ريزش مو مناسب هست؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر پونه دورودی
مزوتراپی لاغری غبغبمزوتراپی لاغری غبغب
تاریخ انتشار : 1403-02-02